واقعہ کربلا: اسباب اور مقاصد و اہداف۔ مؤرخین اورمحققین کے تناظر میں KARBALA INCIDENT: CAUSES AND OBJECTIVES, IN THE PERSPECTIVE OF HISTORIANS AND RESEARCHERS Section Islamic Studies

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

سیدہ عصمت بتول

Abstract

Prophet Muhtashim, the Messenger of Allah, Hazrat Muhammad Rasulullah sallallahu alaihi wasallam passed away from this world on 12 Rabi-ul-Awwal according to 11 AH, after that the caliphs of Islam took over the reign of the Rashiduns and did great work in the promotion and propagation of Islam, and this chain was followed by Hazrat Ali Karam. Allah reached the reason and turned towards such a direction, where sedition and disorder arose in the Muslim Ummah, for which the Muslims are still paying the price, that is, due to seditions and differences, even today, the Ummah Muhammadiyah is divided into many sects and Seen divided into groups.


The event of Karbala happened in 61 AH, thousands and millions of writers are still hungry, and until today historians and researchers are looking at reversing and correcting their ideas and historical documents related to this event. The incident of Karbala is the sad event of history, which drew such a line in the Muslim Ummah, which made it easy to recognize the forces of falsehood and truth. The tyranny of the oppressors, the machinations of Makarin came to the fore after this incident, which is a beacon for the people of the living world, and urges them how to protect themselves from the machinations and deceptions. Is. This incident is related to the family of the Messenger of Allah, peace and blessings be upon him. Will continue to happen. No one can deny the height of faith and greatness that Imam Hussain and his companions hold, their martyrdom and that of the Ahl al-Bayt surely has a great place in the sight of God Almighty. However, according to the Qur'an, the killing of a Muslim is the killing of all humanity

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

المائدہ، ۵: ۳۲
(۲) النساء، ۴: ۹۳
(۳) بخاری، محمد بن اسماعیل، ابو عبداللہ ،امام ، ’’الجامع الصحیح‘‘، کتاب تفسیر القرآن، بَابُ {وَمَنْ یَقْتُلْ مُؤْمِنًا مُتَعَمِّدًا فَجَزَاؤُہُ جَہَنَّمُ} [النساء:۹۳]
(۴) ابن کثیر، عماد الدین، ابو الفداء، امام، حافظ، ’’تفسیر ابن کثیر‘‘، مترجم: مولانا محمد خالد سیف، دارالسلام۔ لاہور، ج:۲، ص:۱۶۰
(۵) بخاری، ’’الجامع الصحیح‘‘، کتاب اصحاب النبیﷺ، بَابُ مناقب الحسن والحسین رضی اللہ عنہما
(۶) ترمذی،ابو عیسیٰ، محمد بن عیسیٰ بن سورۃ بن موسیٰ بن ضحاک، ’’الجامع ترمذی‘‘، کتاب المناقب،بَابُ مَنَاقِبِ أَبِی مُحَأمَّدٍ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ وَالْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ أَبِی طَالِبٍ رَضِیَ اللَّہُ عَنْہُمَا
(۷) الطبرانی، سلیمان بن احمد بن ایوب، ابو القاسم، الحافظ، امام، ’’المعجم الکبیر‘‘، مکتبہ ابن تیمیہ، قاہرہ۔مصر، ج:۳، ص: ۱۶۶، الرقم: ۲۸۴۷
(۸) الطبرانی، سلیمان بن احمد بن ایوب، ابو القاسم، الحافظ، امام، ’’المعجم الکبیر‘‘، مترجم: غلام دستگیر چشتی، پروگریسوبکس۔لاہور، ج:۱، ص: ۱۳۹، الرقم: ۱۳۱
(۹) ایضاً، ج:۱، ص: ۱۶۹، الرقم: ۱۶۶
(۱۰) الانبیاء، ۲۱: ۱۱۱
(۱۱) طبری، محمد بن جریر، ابو جعفر، ’’تاریخ طبری‘‘ (امیر معاویہؓ سے شہادت حسینؓ تک)، مترجم: سید حیدر علی طباطبائی، نفیس اکیڈمی۔کراچی، ج:۴، ص: ۲۶‘۲۷
(۱۲) نجیب آبادی، اکبر شاہ خاں،’’تاریخ اسلام‘‘، دارالاندلس۔لاہور ،ج:۱، ص: ۶۴۱ تا ۶۴۳
(۱۳) ایضاً، ص: ۶۴۳
(۱۴) محمد بن جریر طبری، ’’تاریخ طبری‘‘، ج:۴، ص: ۱۶۲
(۱۵) ایضاً، ص: ۱۶۴
(۱۶) ابن خلدون، علامہ عبدالرحمن ،’’تاریخ ابنِ خلدون‘‘،’مترجم: حکیم احمد حسین الٰہ آبادی، نفیس اکیڈمی۔ کراچی، ج:۲ (حصہ دوم)، ص:۵۲
(۱۷) ابو القاسم طبرانی، ’’المعجم الکبیر‘‘، مترجم: غلام دستگیر چشتی، ج:۱، ص: ۱۵۹، الرقم: ۱۶۶
(۱۸) اکبر نجیب آبادی،’’تاریخ اسلام‘‘، ج:۱، ص:۶۶۹
(۱۹) ابوزید ابن خلدون، عبدالرحمن بن محمد بن محمد، ’’تاریخ ابن خلدون‘‘، العھد یزید،دارالفکر، بیروت۔ لبنان، ج:۳، ص: ۲۰
(۲۰) ابودائود،سلیمان بن الاشعث بن اسحاق بن بشیر، امام ’’السنن‘‘، کتاب السنۃ، باب فی الخلفاء
(۲۱) صلاح الدین یوسف، حافظ، ’’رسوماتِ محرم الحرام اور سانحہ کربلا‘‘، دارالسلام۔لاہور، ص: ۶۷‘ ۶۸
بحوالہ: سانحہ کربلا اور حضرت حسین و یزید (شیخ اسلام امام ابن تیمیہ کی نظر میں)
(۲۲) اکبر نجیب آبادی،’’تاریخ اسلام‘‘، ج:۱، ص:۶۷۲
(۲۳) ابن خلدون، ’’تاریخ ابنِ خلدون‘‘،’مترجم: حکیم احمد حسین الٰہ آبادی، ج:۲ (حصہ دوم)، ص:۵۲۱
(۲۴) محمد بن جریر طبری، ’’تاریخ طبری‘‘، ج:۴، ص: ۱۹۳
(۲۵) ابن کثیر، عماد الدین، ابو الفداء، حافظ، ’’البدایہ والنہایہ‘‘مترجم: پروفیسر کوکب شادانی، نفیس اکیڈمی۔ کراچی، ج:۸، ص: ۱۹۷
(۲۶) اکبر نجیب آبادی،’’تاریخ اسلام‘‘، ج:۱، ص:۶۷۳
(۲۷) حافظ ابن کثیر، ’’البدایہ والنہایہ‘‘مترجم: پروفیسر کوکب شادانی، ج:۸، ص: ۱۹۹
(۲۸) علامہ ابن خلدون، ’’تاریخ ابنِ خلدون‘‘،’ج:۲ (حصہ دوم)، ص:۵۱۹
(۲۹) محمد بن جریر طبری، ’’تاریخ طبری‘‘، ج:۴، ص: ۲۲۱
(۳۰) ابن کثیر، اسماعیل بن عمر، ابوالفداء، ’’البدایۃ والنھایۃ‘‘، دار احیاء التراث العربی۔بیروت، ج:۸، ص:۱۷۱
(۳۱) ایضاً
(۳۲) ایضاً، ص: ۱۷۲
(۳۳) محمد بن جریر طبری، ’’تاریخ طبری‘‘، ج:۴، ص: ۲۲۳
(۳۴) ایضاً