مذاہب اربعہ اصول وادلہ اور تدوینِ اصول-بیان و تجزیہ Convictions In The Four Schools Of Thoughts, Supporting Evidence, And Codification Of The Concepts- Description And Analysis Section Islamic Studies

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Dr Fozia Naeem
Dr. Hafiz Masood Qasim
Muhammad Farooq Iqbal

Abstract

The rules of law, including all pertinent discourses, were codified after the Abbasid era. During this time, numerous scholars and the four jurisprudence schools each published their own works. For instance, the teachings of Imam Uzai, Imam Sufyan Thori, Imam Layth bin Saad, Imam Athoor, etc., which were not codified by his disciples in the same manner as the first four schools of thought. Although study was the dominating trend throughout this time, imitation was also used to cultivate this period.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

خطیب بغدادی،ابوبکراحمدبن علی ،(م463ھ)،تاریخ بغداد،دارالغرب الاسلامی،بیروت،ط الاولیٰ،1422ھ،ج15،ص502
Khaṭīb Baghdādī, abwbkrāḥmdbn ʻAlī, (m463h), Tārīkh Baghdād, dārālghrb al-Islāmī, Bayrūt, Ṭ al-Ūlá, 1422H, V15, P502
دہلوی، شاہ ولی اللہ ،احمد بن عبد الرحیم،(م1176ھ)،الانصاف فی بیان سبب الاختلاف،باب اسباب اختلاف اہل الحدیث واصحاب الرای،دار النفائس،بیروت،1404ھ،ص88
Dہlwy, Shāh Walī Allāh, Aḥmad ibn ʻAbd al-Raḥīm, (m1176h), al-Inṣāf fī bayān sabab al-Ikhtilāf, Bāb asbāb ikhtilāf ahl al-ḥadīth wa-aṣḥāb alrāy, Dār al-Nafāʼis, Bayrūt, 1404h, P88
دہلوی، شاہ ولی اللہ ،احمد بن عبد الرحیم،(م1176ھ)،الانصاف فی بیان سبب الاختلاف، ،ص89
Dہlwy, Shāh Walī Allāh, Aḥmad ibn ʻAbd al-Raḥīm, (m1176h), al-Inṣāf fī bayān sabab al-Ikhtilāf,, P89
ابو زہرہ،محمد،ابوحنیفۃ حیاتہ وعصرہ،آراءہ وفقہہ،دار الفکر العربی،بیروت، س ن ،ص267
Abū zahrah, Muḥammad, abwḥnyfh ḥayātuhu wa-ʻaṣruh, ārāʼh wa-fiqhuhu, Dār al-Fikr al-ʻArabī, Bayrūt, S N, P267
( ):اختر الواسع،پروفیسر،محمد فہیم اختر ندوی،فقہ اسلامی تعارف اور تاریخ،مکتبہ قاسم العلوم،تاریخ اشاعت،اکتوبر2011ء
Akhtar al-Wāsiʻ, prwfysr, Muḥammad Fahīm Akhtar Nadwī, fiqh Islāmī taʻāruf Ūr Tārīkh, Maktabah Qāsim al-ʻUlūm, Tārīkh ashāʻt, aktwbr2011ʼ
ابن الجلاب،عبید اللہ بن الحسین البصری،ابوالقاسم(م:378ھ)،التفریع فی فقہ الامام مالک ابن انس،دار الکتب العلمیۃ،بیروت، لبنان، س ن ۔
Ibn aljlāb, ʻUbayd Allāh ibn al-Ḥusayn al-Baṣrī, abwālqāsm (M : 378h), altfryʻ fī fiqh al-Imām Mālik Ibn Anas, Dār al-Kutub al-ʻIlmīyah, Bayrūt, Lubnān, S N ۔
بیہقی،ابوبکراحمد بن الحسین،مناقب الشافعی،باب ما جاء فی سبب تصنیف الشافعی،مکتبہ دار التراث،قاہرہ، 1390ھ،ج1،ص230
Bayhaqī, abwbkrāḥmd ibn al-Ḥusayn, manāqib al-Shāfiʻī, Bāb mā jāʼa fī sabab taṣnīf al-Shāfiʻī, Maktabah Dār al-Turāth, qāhrh, 1390h, V1, P230
ایضاً
Ibid
الشاطبی،ابراہیم بن موسیٰ بن محمد الغرناطی،ابواسحاق(م:790ھ)،الموافقات فی اصول الشریعۃ،دارابن عفان للنشر والتوزیع،سعودی عرب ،ط الاولیٰ،1417ھ- 1997ء
al-Shāṭibī, Ibrāhīm ibn Mūsá ibn Muḥammad al-Gharnāṭī, abwāsḥāq (M : 790h), al-Muwāfaqāt fī uṣūl al-sharīʻah, dārābn ʻAffān lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, Saʻūdī ʻArab, Ṭ al-Ūlá, 1417h-1997ʼ
الشاطبی،ابراہیم بن موسیٰ بن محمد الغرناطی،ابواسحاق(م:790ھ)،الموافقات فی اصول الشریعۃ،دارابن عفان للنشر والتوزیع،سعودی عرب ،ط الاولیٰ،1417ھ- 1997ء
al-Shāṭibī, Ibrāhīm ibn Mūsá ibn Muḥammad al-Gharnāṭī, abwāsḥāq (M : 790h), al-Muwāfaqāt fī uṣūl al-sharīʻah, dārābn ʻAffān lil-Nashr wa-al-Tawzīʻ, Saʻūdī ʻArab, Ṭ al-Ūlá, 1417h-1997ʼ
ابن قیم الجوزیہ،محمد بن ابوبکر بن ایوب،(م:751ھ)،اعلام الموقّعین عن رسول رب العالمین، دارابن الجوزی ،سعودی عرب ، 1423ھ، ،ج1،ص22
Ibn Qayyim al-Jawzīyah, Muḥammad ibn abwbkr ibn Ayyūb, (M : 751h), Aʻlām almwqqʻyn ʻan Rasūl Rabb al-ʻālamīn, dārābn al-Jawzī, Saʻūdī ʻArab, 1423h, V1,P22