طریق ائمہ تصوّف اورعرب و عجم کا تہذیبی وفکری اختلاف۔۔۔ قرن اول تا حال The Path of the Founders of Mysticism and the cultural and Philosophical clash of Arab and Persia Section Islamic Studies

##plugins.themes.academic_pro.article.main##

Dr Arooba Masroor Siddiqui
Dr Samia Ahsan
Dr Faiza Kiran

Abstract

Mysticism is an Islamic term which derived from Quranic Ideology. All Prophets and their companions were on the path of devotion to God (Mysticism). First Four Caliphs (Khulafa e Rashidah) in Islam were rightly followed Prophets Path (Sunnah).They all were intoxicated in God's Love. Other Sofia Karam in Islamic History of Mysticism followed the same directions to reach and a struggle to find out Allah. According to History, there were a big clash amongst Arab and Persian Culture and Ideology so that it left a great impact on their philosophies and life style as well. That difference, we can see in both region's literature and so on their Mysticism. Arab Mysticism is close to Quranic ideology in its thoughts and acts rather than Persian. This article is a research based study about these differences in Arab and Persian Literature and Mysticism. Which conclude on the Point that all those rituals and acts in Persian Mysticism are related to their culture and not related to Quran and Sunnah. At the end, this research work highlighted the efforts of Mujaddid Alaf saani and Dr. Allama Muhammad Iqbal's revival of real Islamic ideology in mysticism.

##plugins.themes.academic_pro.article.details##

References

1۔ ابو نصر سراج طوسی، شاہ محمد چشتی(مترجم): اللمّع فی التصوف، لاہور: ادارہ پیغام القرآن،ص:115
2۔امام بخاری، محمد اسمٰعیل،علامہ محمد وحید الزمان(مرتب و مترجم): صحیح بخاری، لاہور: نعمانی کتب خانہ، کتاب الصلوٰۃ،باب فی المسجد،حدیث:664،764
3۔ابن سعد،علامہ ابو عبداللہ محمدالبصری،علامہ عبداللہ عمادی(مترجم):طبقات ابن سعد(اخبار النبیؐ)، کراچی: دارا لاشاعت، 2003ء، جز اول، جلد دوم،ص: 565
4۔ الکلاباذی،ابو بکر محمد بن ابراہیم،ڈاکٹر پیر محمد حسن(مترجم):شرح التعرّف لمذھب اہل التصوّف،لاہور: اسلامک بک فاؤنڈیشن، س ن، ص: 116۔117
5۔صحیح بخاری،کتاب المناقب،جلد پنجم،حدیث:3667،3668،3670 و بخاری، جلد دوم،حدیث:640/ شیخ ابو نعیم احمد اصفہانی،مولانا محمد اصغر مغل(مترجم):حِلیۃ الاولیا وطبقات الاصفیاء،کراچی:دار الاشاعت،جنوری 2007ء،حصہ اول و دوم، باب ابو بکر،فی حدیث رقم:60/ علامہ ابن کثیر،علامہ محمد میمن جونا گڑھیؒ(مترجم):تفسیر ابن کثیر، کراچی: نور محمد کارخانہ تجارت،پارہ سوم، تفسیر سورۃ آل عمران،آیت:166،جلد اول،ص:462/ البدایہ والنہایہ، 5:243
6۔ابو نصر سراج طوسی، شاہ محمد چشتی(مترجم): اللمّع فی التصوف، لاہور: ادارہ پیغام القرآن،ص: 234
7۔ایضاً،ص:237
8۔ایضاً،ص:240
9۔سید علی ہجویری،محمد صدیق خان شبلی (مترجم):کشف المحجوب(اردو)، لاہور: سنگ میل پبلی کیشنز، 2007ء،ص: 98
10۔ محمد عبدالرحمن جامیؒ،سید احمد علی چشتی نظامی(مترجم):نفحات الانس،لاہور:حبیب پبلی کیشنز،1997ء،ص:46،47
11۔امام ابن ماجہ، ابو عبد اللہ:محمد جاوید (مترجم):سنن ابن ماجہ شریف،لاہور:جاوید پبلی کیشنز، جلد اول2008ء، باب فضل عمرؓ،ص:59، حدیث نمبر113
12۔صحیح بخاری،کتاب التفسیر،جلد ششم،باب فی قولہ: فاتخذوا من مقام ابراھیم مصلی،حدیث:4483،6830/حلیۃ الاولیا وطبقات الاصفیاء،ص:54/ صحیح بخاری،ایضاً،حدیث:4483/ تم سے پہلے بنی اسرائیل میں ایسے لوگ ہوا کرتے تھے کہ نبی نہیں تھے لیکن فرشتے ان سے کلام کیا کرتے تھے،اور اگر میری امت میں کوئی ایسا شخص ہو سکتا ہے تو وہ عمر ہے۔صحیح بخاری، کتاب المناقب، جلد پنجم،حدیث:3689 /صحیح مسلم،کتاب الفضائل، جلد چہارم،باب من فضائل عمر،ص:91/ جامع ترمذی،جلد دوم، ابواب المناقب، ص:666
13۔صحیح مسلم شرح نووی،کتاب الفضائل، جلد چہارم،باب من فضائل عمر،ص: 88 /جامع ترمذی،جلد دوم، باب بیان المناقب،ص:663
14۔امام ترمذی،ابو عیسی محمد بن عیسی، مولانا بدیع الزمان(مترجم)ؒ:جامع ترمذی،لاہور: نعمانی کتب خانہ،اپریل 1988، ابواب المناقب،جلد دوم، ص: 666/ اللّمع فی التصوف،ص: 240
15۔کشف المحجوب(اردو)،ص: 100
16۔علامہ شبلی نعمانی:الفاروق،لاہور: حذیفہ اکیڈمی، س ن، ص: 258
17۔ایضاً،ص:22،23
18۔اللّمع فی التصوف،ص: 241
19۔ شیخ ابو نعیم احمد اصفہانی،مولانا محمد اصغر مغل(مترجم):حِلیۃ الاولیا وطبقات الاصفیاء،کراچی:دار الاشاعت،جنوری 2007ء،حصہ اول و دوم،باب فی عمر بن الخطاب،حدیث رقم:123،124،125 ،ص:61
20۔ ابن جوزی،محمود فاخوری(تحقیق و تعلیق):صفوۃ الصفوۃ ، (الجزء الاوّل)،بیروت: دار المعرفۃ،1979ء، جلد اوّل، ص: 148
21۔اللّمع فی التصوف،ص: 142
22۔نفحات الانس، ص: 47
23۔ اللّمع فی التصوف،ص: 244
24۔ایضا
25۔جامع ترمذی،ابواب المناقب، جلد دوم،ص:678،677
26۔اللّمع فی التصوف،ص: 46
27۔جامع ترمذی،ابواب المناقب، جلد دوم،ص: 676،678
28۔نفحات الانس، ص: 48
29۔اللّمع فی التصوف، ص: 247
30۔ صحیح بخاری،کتاب المناقب،ص:53/ نیزکتاب المغازی،باب عمرۃ القضاء،حدیث:4251
31۔اللّمع فی التصوف،،ص: 252
32 آقای دکتررضا زادہ شفق:تاریخ ادبیات ایران، وزارت فرہنگ، مؤسسہ چاپ و انتشارات میوکیر،1341ھ،ص: 32
33. R.A. Nicholson: A Literary History of the Arabs, London: T, Fisher Unwin, Adelphi Terrace,1907,Pg:365
34۔استاد احمد حسن زیارت:عبد الرحمن طاہرسورتی(مترجم):تاریخ ادب عربی،لاہور:شیخ غلام علی اینڈ سنز،1961ء، ص: 308
35. A Literary History of the Arabs, Pg: 365
36۔ احمد حسن زیارت:تاریخ ادب عربی،ص 173:
37۔ رضا زادہ شفق:تاریخ ادبیات ایران، ص 32 :
38۔ اُردو دائرہ معارفِ اسلامیّہ،لاہور: دانش گاہ پنجاب،س ن،ص 420:
39. Ed:Leonard Lewisohn: The Heritage of Sufism, Lahore: Sohail Academy Pakistan,Vol-I, 2005, Pg:34,35
40. Ibid, Pg:35
41۔رضا زادہ شفق:تاریخ ادبیات ایران،ص: 32
42. A Literary History of the Arabs, Pg: 385
43۔ استاد سعید نفیسی:سر چشمہ تصوّف در ایران،تہران:کتاب فروشی،۳۴۳۱ م ش،ص: ۰۰۱، ۱۰۱
44۔ ڈاکٹر علی حسن عبد القادر،محمد کاظم(مترجم):جنید بغدادؒ،لاہور: سنگ میل پبلی کیشنز،۷۰۰۲ء،ص: ۷۱
45. R. A. Nicholson: Literary History of the Arabs, Pg: 393
46. Ibid, Pg 389
47. Ibid
48۔ استاد سعید نفیسی:سر چشمہ تصوّف در ایران،تہران:کتاب فروشی،1343 م ش،ص: 29 ۔125
49۔نفحات الانس،ص: 118، 133،/ کشف المحجوب،ص:225،233
50۔تاریخ ادبیات ایران، ص: 258،259
51۔ اعجاز الحق قدوسی:تذکرۃ صوفیا ئے سندھ،، کراچی: اُردو اکیڈمی سندھ، 1989ء،ص: 29،30
52۔ ڈاکٹر تارا چند،محمد مسعود احمد(مترجم):تمدّن ہند پر اسلامی اثرات، لاہور:مجلس ترقی ادب،طبع دوم،جون 2002ء، ص: 130
53۔ایضا
54۔بھگوت گیتا، تشریح و وضاحت: رائے روشن لال۔لاہور: فکشن ہاؤس، 1996ء، ص:56،57