آزادی کے بعدبہاول پورمیں اردو مرثیہ کی روایت میں نفیس فتح پوری کا حصہ Nafees Fateh Puri's contribution to the tradition of Urdu eulogy in Bahawalpur after partition Section Urdu Literature
##plugins.themes.academic_pro.article.main##
Abstract
This article contains the definition of elegy, the history of elegy in Arabic, Persian and Urdu languages and the tradition of elegy writing in Bahawalpur. Among the elegiac writers in Bahawalpur, Agha Sikandar Mehdi was the first to maintain the tradition of elegies, then Gulzar Nadim Sabri, Habib Mohammad Habib, Masood Hasan Shahab carried forward the elegiac tradition. Nafees Fatehpuri added more colors to the Urdu elegy. Where the poets of Bahawalpur brought the elegies to the peak, they also have their place in modern elegies. Elegy in simple language and incorporating all elements of elegies into their elegies gives them a unique position in the elegiac genre.
##plugins.themes.academic_pro.article.details##
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-nd/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
References
۲۔ زین العابدین، ’’شعر و ادب فارسی‘‘، لالہ زار: مطبوعہ تابش تہران، سن ندارد، ص۴۷
۳۔ شبلی نعمانی، علامہ، ’’موزانہ انیس و دبیر‘‘، کراچی: مطبوعہ اردو اکیڈمی، ۱۹۶۲ء، ص۷
۴۔ عبدالسلام ندوی، ’’شعر الہند‘‘، اعظم گڑھ، مطبوعہ صارف پریس، ۱۹۵۴ء، ص۱۲۸
۵۔ حامد حسن قادری، ’’مختصر تاریخ مرثیہ گوئی‘‘، مطبوعہ ندارد، ۱۹۶۹ء، ص۱۷
۶۔ اسد اریب، ’’اردو مرثیے کی سرگزشت‘‘، لاہور: شرکت پرنٹنگ پریس، ۱۹۸۹ء، ص۹
۷۔ مجتبیٰ حسین، پروفیسر، ’’مرثیہ اور عہد جدید‘‘ مشمولہ جدید مرثیہ نگاری از سید وحیدالحسن ہاشمی، لاہور: مکتبہ تعمیر انسانیت ، ۱۹۶۷ء،ص۱۸۴
۸۔ گوپی چند نارنگ، ’’سانحہ کربلا بطور استعارہ‘‘،لاہور: سنگ میلی پبلی کیشنز ، ۱۹۹۱ء، ص۲۰
۹۔ محمد حسن، ڈاکٹر، ’’ادبی سماجیات کے نقطہ نظر سے مرثیے کا مطالعہ‘‘ سہ ماہی ’’رثائی ادب‘‘ کراچی: اپریل ۲۰۰۲ء، ص۱۱
۱۰۔ سلیم اختر، ڈاکٹر، ’’وحیدالحسن ہاشمی کے مرثیے‘‘ مشمولہ، العطس، جلد سوم، لاہور: الحبیب پبلی کیشنز ، ۱۹۹۸ء، ص۲۳۵
۱۱۔ اسد اریب، ڈاکٹر، ’’اردو مرثیے کی سرگذشت‘‘ (آغاز سے زمانہ حال تک)، لاہور: شرکت پبلی کیشنز پرنٹنگ پریس ، ۱۹۸۹ء، ص۲۰۸
۱۲۔ ماجد قریشی، ’’دبستان بہاول پور‘‘، بہاول پور: ادارہ مطبوعہ آفتاب مشرق ، ۱۹۹۴ء، ص۲۰۰
۱۳۔ اسد اریب، ڈاکٹر، ’’اردو مرثیے کی سرگذشت‘‘ (آغاز سے زمانہ حال تک)، لاہور: شرکت پرنٹنگ پریس ، ۱۹۸۹ء، ص۲۰۵
۱۴۔ نفیس ؔفتح پوری، ’’افکار نفیس‘‘ (عرض حال)، کراچی: ناظر پرنٹنگ پریس ، ۱۹۷۷ء، ص۹
۱۵۔ ایضاً، ص۲۱۹
۱۶۔ ایضاً، ص۲۴۷
۱۷۔ ایضاً، ص۲۶۸
۱۸۔ ایضاً، ص۲۶۰
۱۹۔ ایضاً، ص۲۰۹
۲۰۔ ایضاً، ص۱۹۴
۲۱۔ ایضاً، ص۲۱۰
۲۲۔ ایضاً، ص۲۲۱
۲۳۔ ایضاً، ص۲۴۱
۲۴۔ ایضاً، ص۲۲۰
۲۵۔ راقم الحروف کا استفسار از اسد اریب، ڈاکٹر، گل گشت کالونی ملتان، تاریخ ۵ مئی ۲۰۰۵ء۔ وقت ۱۲ بجے دن
۲۶۔ نفیسؔ فتح پوری، ’’افکار نفیس‘‘، ص۱۹۳
۲۷۔ ایضاً، ص۲۴۱
۲۸۔ ایضاً، ص۲۳۱
۲۹۔ ایضاً، ص۲۳۱
۳۰۔ ایضاً، ص۲۵۷
۳۱۔ ایضاً، ص۲۵۷
۳۲۔ ایضاً، ص۲۵۷
۳۳۔ ایضاً، ص۲۳۳
۳۴۔ ایضاً، ص۲۳۲
۳۵۔ ایضاً، ص۲۱۸
۳۶۔ ایضاً، ص۲۵۴
۳۷۔ ایضاً، ص۲۰۹
۳۸۔ ایضاً، ص۲۵۳
۳۹۔ ایضاً، ص۲۱۰
۴۰۔ ایضاً،ص۲۵۳
۴۱۔ ایضاً، ص۲۴۹
۴۲۔ ایضاً، ص۲۷۰
۴۳۔ ایضاً، ص۲۴۷
۴۴۔ ایضاً، ص۲۱۹
۴۵۔ ایضاً، ص۲۵۸
۴۶۔ ایضاً، ص۲۱۲
۴۷۔ ایضاً، ص۲۷۷
۴۸۔ ایضاً، ص۲۶۲
۴۹۔ ایضاً، ص۲۳۹
۵۰۔ ایضاً، ص۲۱۳